martes, 23 de abril de 2013

TEMA 9 : EINES DE LA WEB 2.0



TEMA 9: WEBQUEST I CAÇA DEL TRESSOR. 


En aquest post, seguirem veient eines de la web 2.0, en aquest cas: webquest i caça del tressor. Açí l'índex:


  1. Definició de Webquest.
  2. Parts d’una Webquest.
  3. Exemples de Webquest.
  4. Definició de Caça del tresors.
  5. Exemples de Caça del tresor.

1. WEBQUEST


* Què és?

La WebQuest és una eina que forma part d'un procés d'aprenentatge guiat, amb recursos principalment procedents d'Internet, que promou la utilització d'habilitats cognitives superiors, el treball cooperatiu, l'autonomia dels estudiants i inclou una avaluació autèntica. 

* Característiques 

  • Una forma d’utilitzar didàcticament internet
  • Una activitat de recerca d’informació de forma guiada.
  • L’activitat se centra en l’ús de la informació, anàlisi, síntesi més que en la recerca.
  • Els alumens treballen autònomament construint el coneixement.
  • El docent orienta tot el procés.
*Tipus 

Trobem dos tipus: a curt termini i a llarg termini, en aquest quadre hi ha algunes caràcteristiques per a comprener-ho  millor. 

A més un tipus  que es coneix menys es la miniquest:

La MiniQuest és una estratègia didàctica en la qual els alumnes són els que realment construeixen el coneixement que després aprendran. Se'ls organitza en grups, se'ls assignen tasques i han d'elaborar un producte que va des d'una presentació, o un document, fins a una escenificació teatral o un guió radiofònic.


*Parts  

Les webquest costan de 5 parts que han de realitzar-se per a que la tasca és realitze satisfactoriament. 



  • Introducció: que presenta el plantejament general de la Webquest a tot el grup.
  • Tasca: s’identifica amb l’objectiu final de la Webquest allò que ha d’elaborar-se a l’acabar la Webquest.
  • Procés: on s’indiquen les activitats i passos que han de realitzar-se i es presenten els recursos.
  • Avaluació: Procés on s’indiquen els aspectes que es valoraran i com es valoraran.
  • Conclusió: on apareixen uns reflexions finals.
  • Orientacions per al professorat: on apareixen suggeriments per a utilitzar la Webquest en classe.

* Exemples 

Açí us mostre uns exemples per a ver exemples de webquest:
  • English : webquest sobre anglés. 
  • Acull, recull, escull : webquest pensada per a propostes per a la millora del medi ambient a un poble. 
  • Alumnes moguts : webquest per a trobar informació sobre alumnes amb TDHA

2. CAÇA DEL TRESSOR

* Què és? 

Una "caça del tresor" (en anglès "Treasure Hunt", "Scavenger Hunt" o "Knowledge Hunt", ja que de les tres formes se la coneix) és una de les estructures d'activitat didàctica més populars entre els docents que utilitzen la Internet en les seves classes. En essència, una cacera del tresor és una hola de treball o una pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web en les els alumnes busquen les respostes. Al final se sol incloure la "gran pregunta", la resposta no apareix directament en les pàgines web visitades i que exigeix ​​integrar i valorar lo après durant la recerca. Les caceres del tresor són estratègies útils per adquirir informació sobre un tema determinat i practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació en general i amb l'accés a la informació a través de la Internet en particular.


*Caràcteristiques 

Les seues caràcteristiques són:

  • La caça del tresor són una sèrie de preguntes i una llista d’adreces o pàgines web de les quals poden extreure’s o inferir-se les respostes.
  • Existeix una pregunta final que serveix per a poder integrar tot els coneixements que s’han desenvolupat en els passos anteriors.
  • Són una eina TIC excel·lent per a utilitzar-se en el saló de classes sota el principi que “primer és la metodologia i després en els passos anteriors”.
  • Presenta l’avantatge que aquesta metodologia es pot utilitzar sense Internet per a això són necessàries revistes, períodes i/o llibres.
* Estructura 
  1. Introducció: descriure la tasca i les instruccions per realitzar-la.
  2. Preguntes: Hem llistar i numerar les preguntes o petites activitats a realitzar.
  3. Recurs: a continuació hem llistar els títols i URL de les pàgines a consultar per trobar les respostes a les preguntes o realitzar les activitats.
  4. La 'gran pregunta': incloure una pregunta final, global, on la resposta no es trobe directament en cap pàgina de la llista de recursos, sinó que depengue de les respostes a les preguntes anteriors i del que s'ha après cercant les respostes.

*Enllaços 


Titulo:¿Bacterias amigos o enemigos?

Título: Aditivos ¡Hay que ver lo que comemos¡

Título: Aprendo a navegar… por el club de lectores de Kirico.http://fzayas.com/cazas/cazakirico.pdf


Com ja hem dit abans en els altres recursos 2.0, la webquest i la caça del tressor són també eines molt importants per a la pràctica docent. Amb el webquest i la caça del tressor els xiquets aprendran  de manera significativa, i el mestre també podrà  fer un segiment més continuo del alumnat. Son moltes les avantatges, us anime a emprar-les!


Espere que us servisca

Salutacions. 





No hay comentarios:

Publicar un comentario