TEMA 9: WEBQUEST I CAÇA DEL TRESSOR.
En aquest post, seguirem veient eines de la web 2.0, en aquest cas: webquest i caça del tressor. Açí l'índex:
- Definició de Webquest.
- Parts
d’una Webquest.
- Exemples
de Webquest.
- Definició de Caça del tresors.
- Exemples de Caça del tresor.
1. WEBQUEST
* Què és?
La WebQuest és una eina que forma part d'un procés d'aprenentatge guiat, amb recursos principalment procedents d'Internet, que promou la utilització d'habilitats cognitives superiors, el treball cooperatiu, l'autonomia dels estudiants i inclou una avaluació autèntica.
* Característiques
- Una
forma d’utilitzar didàcticament internet
- Una
activitat de recerca d’informació de forma guiada.
- L’activitat
se centra en l’ús de la informació, anàlisi, síntesi més que en la
recerca.
- Els
alumens treballen autònomament construint el coneixement.
- El
docent orienta tot el procés.
*Tipus
Trobem dos tipus: a curt termini i a llarg termini, en aquest quadre hi ha algunes caràcteristiques per a comprener-ho millor.
A més un tipus que es coneix menys es la miniquest:
La MiniQuest és una estratègia didàctica en la qual els alumnes són els que realment construeixen el coneixement que després aprendran. Se'ls organitza en grups, se'ls assignen tasques i han d'elaborar un producte que va des d'una presentació, o un document, fins a una escenificació teatral o un guió radiofònic.
*Parts
Les webquest costan de 5 parts que han de realitzar-se per a que la tasca és realitze satisfactoriament.
- Introducció: que presenta el plantejament
general de la Webquest a tot el grup.
- Tasca: s’identifica amb l’objectiu final de la Webquest
allò que ha d’elaborar-se a l’acabar la Webquest.
- Procés: on s’indiquen les activitats i passos que han de
realitzar-se i es presenten els recursos.
- Avaluació: Procés on s’indiquen els
aspectes que es valoraran i com es valoraran.
- Conclusió: on apareixen uns reflexions
finals.
- Orientacions per al
professorat: on apareixen
suggeriments per a utilitzar la Webquest en classe.
* Exemples
- English : webquest sobre anglés.
- Acull, recull, escull : webquest pensada per a propostes per a la millora del medi ambient a un poble.
- Alumnes moguts : webquest per a trobar informació sobre alumnes amb TDHA
2. CAÇA DEL TRESSOR
* Què és?
Una "caça del tresor" (en anglès "Treasure Hunt", "Scavenger Hunt" o "Knowledge Hunt", ja que de les tres formes se la coneix) és una de les estructures d'activitat didàctica més populars entre els docents que utilitzen la Internet en les seves classes. En essència, una cacera del tresor és una hola de treball o una pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web en les els alumnes busquen les respostes. Al final se sol incloure la "gran pregunta", la resposta no apareix directament en les pàgines web visitades i que exigeix integrar i valorar lo après durant la recerca. Les caceres del tresor són estratègies útils per adquirir informació sobre un tema determinat i practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació en general i amb l'accés a la informació a través de la Internet en particular.
*Caràcteristiques
Les seues caràcteristiques són:
- La caça del tresor són una sèrie de preguntes i una llista d’adreces o
pàgines web de les quals poden extreure’s o inferir-se les respostes.
- Existeix una pregunta final que serveix per a poder integrar tot els
coneixements que s’han desenvolupat en els passos anteriors.
- Són una eina TIC excel·lent per a utilitzar-se en el saló de classes
sota el principi que “primer és la metodologia i després en els passos
anteriors”.
- Presenta l’avantatge que aquesta
metodologia es pot utilitzar sense Internet per a això són necessàries
revistes, períodes i/o llibres.
* Estructura
- Introducció: descriure la tasca i les instruccions per realitzar-la.
- Preguntes: Hem llistar i numerar les preguntes o petites activitats a realitzar.
- Recurs: a continuació hem llistar els títols i URL de les pàgines a consultar per trobar les respostes a les preguntes o realitzar les activitats.
- La 'gran pregunta': incloure una pregunta final, global, on la resposta no es trobe directament en cap pàgina de la llista de recursos, sinó que depengue de les respostes a les preguntes anteriors i del que s'ha après cercant les respostes.
Titulo:¿Bacterias
amigos o enemigos?
Título: Aditivos ¡Hay
que ver lo que comemos¡
Título: Aprendo a navegar… por el
club de lectores de Kirico.http://fzayas.com/cazas/cazakirico.pdf
Com ja hem dit abans en els altres recursos 2.0, la webquest i la caça del tressor són també eines molt importants per a la pràctica docent. Amb el webquest i la caça del tressor els xiquets aprendran de manera significativa, i el mestre també podrà fer un segiment més continuo del alumnat. Son moltes les avantatges, us anime a emprar-les!
Espere que us servisca
Salutacions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario