jueves, 21 de marzo de 2013

TEMA 7: WEB 2.0



TEMA 7: WEB 2.0


Abans de començar us mostrare l'índex que anem a seguir en aquesta entrada:


  1. Diferencies entre la web 1.0 i la web 2.0
  2. Aplicacions de la web 2.0
  3. Implicacions educatives de la web 2.0



Abans de começar amb les diferencies, es interessant definir web 1.0 i web 2.0:

¿Què es la web 1.0?

'La Web 1.0 (1991-2003) es la forma más básica que existe,3 clases de web con r.p.s navegadores de sólo texto bastante rápidos. Después surgió el HTML que hizo las páginas web más agradables a la vista, así como los primeros navegadores visualizar tales como IE, Netscape, Explorer suerte(en versiones antiguas), etc'.

De la web 1.0 a la web 2.0
¿ Què es la web 2.0?

 'El término Web 2.0 comprende aquellos sitios web que facilitan el compartir información, la interoperabilidad, el diseño centrado en el usuario y la colaboración en la World Wide Web. Un sitio Web 2.0 permite a los usuarios interactuar y colaborar entre sí como creadores de contenido generado por usuarios en unacomunidad virtual, a diferencia de sitios web estáticos donde los usuarios se limitan a la observación pasiva de los contenidos que se han creado para ellos. Ejemplos de la Web 2.0 son las comunidades web, los servicios web, las aplicaciones Web, los servicios de red social, los servicios de alojamiento de videos, las wikisblogs,mashups y folcsonomías.'









En aquesta presentació podem ver altres defiinicions de la web 1.0 i la web 2.0 a més de les diferencies més característiques de estes dos tipus de web que anem a ver a continuació.


1- Diferencies entre la web 1.0 i la web 2.0


La web 1.0 presenta les següents característiques:

  • Pàgines web estàtiques.
    Els continguts són produïts pel webmaster.
  • L’arquitectura de treball es Client-Servidor.
  • Visualització de continguts mitançant un navegador web.
  • L’usuari solament pot llegir el contingut. No exist la possibilitat de compartir-ho.
  • És necessari tenir instal·lat un programari client en l’ordinador.



La web 2.0 presenta les següents característiques bàsiques:

  • Gran ineracció entre els usuaris.
  • La plataforma de treball és la propia pàgina web ( no és necessari tenir instal·lat cpa programa) photo peach, glogster...
  • Contingut dinàmic, es va actualizant rapidament.
  • Visualització mitjaçant navegador, Lector RSS. ( google reader)
  • L’escriptura Web és compartida.
  • La unitat mínima de contingut és el post o article.
  • Tots sin autors de la informació



En aquest video podem veure en imatges la diferencia entre la web 1.0 i la web 2.0.



2- Aplicacions de la web 2.0


En aquesta imatge fa un resum de les aplicacions 2.0, que usen un tipus d'eines per als seus continguts: imatges, documents, sons, presentacions ... En aquestes aplicacions, es pot  connectar amb persones mitjançant xarxes socials (relacions personals i de comunitat). L'ús de recursos és totalment gratuït. A més, permet recuperar la informació mitjançant subscripció al qual es pot afegir l'etiquetatge. Aquesta imatge fa referència al punt dos del tema, aplicacions de la web 2.0.


Per tant, les aplicacions de la web 2.0 segons la activitat a la qual es destina són:

  1. Per a expressar.se, crear i publicar: Blocs, wikis...
  2. Per a compartir, publicar i cercar informació: Podcast, Youtube, Flickr, Del·licious, SlideShare.
  3. Xarxes socials: second life, twitter, facebook.
  4. Per a accedir a informació d’interés: RSS, XML, blogLines, GoogleReader, cercadors epecialitzats.

3- Implicacions educatives


Algunes implicacions educatives de la web 2.0 són:


  • És un espaí social horizontal i ric en fonts d’informació.

  • Està orientat al treball autònom i col·laboratiu.

  • Critic i creatiu, fomenta l’expressió personal.

  • Permet investigar i compartir recursos crear coneixement i aprendre.

  • Facilita un aprenentatge més autónom, major participació en les activitats grupals.

  • Hi ha més interés i motivació..

Altres implicacions importants a tractar són:


  • Permet elaborar materials ( sols o en grup), compartir-los i sotmetre’ols comentaris dels lectors.

  • Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts.

  • Possibilita noves activitats d’aprenentatfe i avaluació.

  • Millora competències digitals ( cercar, processar, comunicar)

  • Creació i gestió de xarxes de centres i professors.


Però per a fer real l'ús de les distintes aplicacions i implicacions educatives de la web 2.0 es fàn necessaris alguns requisits ja que si no existeixen, aquesta eïna no es pot utilitzar:



  • Infraestructuras: l'aprofitament òptim del Web 2.0 basada en les interaccions personals, exigeix ​​el treball individual o en petit grup davant un ordinador i al ciberespai.

  • Competencias necesarias de los estudiantes. Treballant amb la Web 2.0, els estudiants seran més autònoms en l'accés a la informació i per a la construcció dels seus coneixements, però per a això necessiten unes competències específiques:
    • Competències digitals: navegar (buscar, seleccionar, valorar ... en Internet), processar la informació, expressar, comunicar ...
    • Competències socials: treball en equip, respecte, responsabilitat ...


  • Formación y actitud favorable del profesoradoEls docents s'han de sentir segurs en utilitzar la tecnologia en la seva activitat didàctica, i per això requereixen:
    • Competències digitals generals, com els estudiants.
    • Competències didàctiques: aplicar models didàctics d'ús de les aplicacions Web 2.0, ben contextualitzats als alumnes i objectius educatius que es persegueixen.
    • Gestió d'aules amb molts ordinadors amb regles clares que regulin la utilització dels recursos (és difícil per a molts professors).
    • Actitud favorable cap a la integració de les TIC en el seu quefer docent.
     




Web 2.0 i Educació és un minidocumental en què es presenten les bases de l'anomenada web social, i les seves possibles aplicacions educatives.



A l' aula....

Bé, en quant a l'utilitzcació de la web 2.0 a l'aula, i com tot les eïnes TIC es molt important. Com hem dit abans la web 2.0 ens permet introduïr moltes novetats a l'aula. L'ús de blogs, de videos youtube, presentacions en slideshare, ens permet una educació molt lúdica on els xiquets aprenen tant de forma individual com de forma col·laborativa, açí aumenta la motivació d'aquestes . Però també com hem dit es fà necessaria que tant mestres com l'alumnat, per a la segua correcta utilització per a que ens done totes les advantates possibles!

La nostra feïna es aprener totes les eïnes possibles per a introduir a les nostres aules i renovar-nos al màxim per a donar-li al nostre alumnat tota l'informació possibles aplicacions i també les possibles riscos!
Però igual la web 2.0 pot evolucionar...



Espere que l'informació us servisca!

Salutacions!



No hay comentarios:

Publicar un comentario