lunes, 13 de mayo de 2013

TEMA 12: INFORMÀTICA EDUCATIVA


 TEMA 12: INFORMÀTICA EDUCATIVA

En aquest tema anem a tractar differents punt referents a la informàtica educativa. Son els següents:


  1. Clasificació de programes amb suport informàtic.
  2. Tipus de materials informàtics educatius.
  3. Caràcteristiques d'eines d'autor. 
  4. Criteris de selecció i exemples. 

La informàtica educativa és un camp que emergeix de la interdisciplina que es dóna entre la Informàtica i l'Educació.

Els educadors del nou mil · lenni som Informàtics Educatius, és a dir, interpretem la nostra realitat educativa en termes de matèria, energia i informació per fer-li front als reptes i resoldre els problemes que ens planteja el món actual.





Pero per a que la informàtica educativa es puga dur a terme, són necessarias aquestes recursos:





1. CLASIFICACIÓ DE PROGRAMS AMB SUPORT INFORMÀTIC.

Existeixen molts proframes amb suport informàtic que podem emprar a l'aula, aquestes les dividirem en tres grups:


  • Eines d’usuari de propòsit general. Facilitar tasques de recollida presentació i gestió de dades, processadors de text, bases de dades, mapes conceptuals.

  • Jocs i programes d’entrenament. Tenen com objectiu principal divertir.

  • Interactius d’aprenentatge i potenciadors del desenvolupament de la creativitat. dintre del qual destaquen 2 grans grups:
    • Aprenentatge de continguts.
    • Desenvolupament de la creativitat.

2. TIPUS DE MATERIALS INFORMÀTICS EDUCATIUS


Si començarem a parlar dels differents materials infomràtics educatius

  • Programari específic i material audiovisual: sol estar centrat en matèria i nivell educatiu concret.
  • Eines d’autor: permet l’adaptació de les activitats educatives a la matèria i nivell. Te una major funcionalitat.
*Aquestes son les més importants, més tard tractarem les seues caràcteristiques.
  • Eines creatives: orientades a la creació de productes artístics multimèdia. Permeten centar-se en el procés per a a obtindre un producte final.

Ara si fem click en aquest enllaç sobre els tipus de materials informatics educatius trobarem una informació extra acerca de aquest tema trobarem differents tipus de materials informàtcs que podem emprar a l'aula com es un sofwtare específic i material audiovisual i altres eines creatives. A més aqueseta pàgina possa un altre enllaç de Pere Marqués, que és molt interessant també.

3. CARÀCTERISTIQUES D'EINES D'AUTOR.






Les eines d’autor son aplicacions orientades a la creació de materials educatius que integrin tots els components d’un material didàctic multimèdia sense necessitat de programmar.


Entre les seves caràcteristiques més importants destaquem:
  • Permeten adaptar la informació, la seva presentació i seqüenciació, a les necessitats de l’alumne. Moodle
  • Permeten relacionar la informació i les seves fonts.
  • Permeten incloure qüestionaris i proves que avaluen els coneixements arribats.
  • Permeten activar animacions i videos explicatius, incorporar sons i un llarg etcétera de recursos multimèdia.  


4. CRITERIS DE SELECCIÓ I EXEMPLES.

A més exiteix un criteri de selecció per a les eines d'autor, son les següents;
  1. Facilitat de selecció i exemples.
  2. Programació automàtica.
  3. Interoperabilitat i standards.
  4. Adaptació a differents estils d’aprenentatge.
  5. Fitxers multimèdia: totes les eines han de permetre l’incorporació de aquest fitxers.
  6. Extensibilitat: han de presentar la possibilitat de diversos moduls i diverses aplicacions que abans no eren possibles.




Una vegada explicat les caracteristiques de les einse de autor i les criteris de selecció que tot mestre ha de seguir, dons possarem exemples de aquestes eines d'autor que fàcilment es poden emprar a l'aula, son aquestes:

  • Jclic: està format per un conjunt d’aplicacions informàtiques que serveixen per a realitzar diversos tipus d’activitats educatives.

Les seues caràcteristiques principals:







Les seues components:

JClic applet, es un applet que permite incrustar las actividades JClic en una pàgina web.
JClic player, un programa independiente que una vez instalado permite realizar las actividades desde el disco duro del ordenador (o desde la red) sin que sea necesario estar conectado a internet.
JClic author, una herramienta de autor que permite crear, editar y publicar las actividades de una manera más sencilla, visual e intuitiva.
JClic reports, un módulo de recogida de datos y generación de informes sobre los resultados de las actividades hechas por los alumnos.

Exemple de activitat a Jclic:


  • Hot potatoes: és un conjunt de sis eines d’autor, que permet elabaorar exercicis interactius basats en pàgines webs.
Caracteristiques principals:







Components de hot potatoes:
*JBC crea ejercicios de elección múltiple. Cada pregunta puede tener tantas respuestas como usted quiera y cualquier numero de ellas pueden ser correcta.
*JCloze genera ejercicios de rellenar huecos. 
*JCross crea crucigramas,  puedes usar una cuadrícula de cualquier tamaño. 
*JMatch crea ejercicios de emparejamiento u ordenación. 
*JMix  crea ejercicios de reconstrucción de frases o párrafos a partir de palabras desordenadas

Activitat amb hot potatoes;


  • Sqeakun entorn de treball en el qual el professor pot no solament presentar els continguts de la seva matèria, si no també dissenyar i desenvolupar activitats i exercicis pràctics de tipologia molt variada. Aquesta es menys coneguda que els altres.
Caracteristica general:

*Squeak cuenta con las capacidades y herramientas típicas de un sistema Smalltalk y se encuentra entre los sistemas Smalltalk que se pueden ejecutar prácticamente en casi todas las plataformas de hardware. Su máquina virtual soporta compilación en tiempo de ejecución.


Activitat amb sqeak:



  • Neobook:es una herramienta profesional para la creación de aplicaciones multimedia interactivas que podemos utilizar con fines educativos. Utiliza un entorno visual y no es necesario tener conocimientos de programación para utilizarla.
Caracteristiques principals:






Activitats amb neobook:




OPINIÓ PERSONAL:

En aquest tema hem apres com amb la informàtica nosaltres mateixos podem crear nous materials per a la nostra classe con tan programes fàcils de descarregar i a més gratuits. Amb una mica de 'competència digital' un mestre es capaç de crear moltes activitats amb aquestes aplicacions, ja que resulta molt fàcil. 

Empra'nt-les aconseguim tener el material com nosaltres volem i utilitzar-les en qualsevol assignatura, des de religió fins a matemàtiques. Utilitzant aquestes farem un aprenentatge més significatiu ja que els xiquets a més de divertir-se, fer actvititats... aprés moltísim.
Pense que 'la informàtica educativa' te molta importancia, hi ha que donarle ús a les nostres aules, i encara que no tinguem molts recursos informàtics, aprofitar els poquets que tenim.

Per a finalitzar us deixe amb aquest video sobre la informàtica educativa:




Espere que us servisca!
Salutacions!




No hay comentarios:

Publicar un comentario