lunes, 25 de febrero de 2013

TEMA 3: Tendències metodològiques i TIC


TEMA 3: TENDÈNCIES METODOLÒGIQUES I TIC


En aquest tema anirem a tractar una sèrie de punts:

  1. Paradigmes educatius.
  2. Implicacions per al disseny de l'ensenyament.
  3. Evolució del model d'ensenyament-aprenentatge.
  4. Seymound Papert.

1- Paradigmes educatius.

Els paradigmes educatius que influeixen en en el proces E-A són:

  • Paradigma conductista: Alumne com màquina-> Aprenem amb conductes.
  • Paradigma cognitiu: Alumne com organisme que desenvolupa process cognitius i afectius.
  • Paradigma ambientalista: El medi ambient influeix a l'hora d'aprendre. 
  • Paradigma constructivista: El alumnat poc a poc va desenvolupant el seu aprenentatge i on el mestre fets com a guía. -> El alumne es l'objecte d'aprenentatge.
Açí us mostre un esquema de els paradigmes educatius.



I com tot, els paradigmes també canvíen amb el temp, en aquesta pàgina veiem aquestes canvís a més d'una definició ampliada de lo que suposa un paradigma. 

2- Implicacions per al disseny de l'ensenyament.

Ara, verem com s'impliquen aquestes paradigmes a la pràctica:
  • El currículum es considerat tancat i obligatori.
  • Disseny de la instrucció amb definició precissa de continguts i objectius.
  • Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples.
  • L'evolució dels resultats se centra en el producte final, sense tener en compte el procés.
  • La motivació es mantenc  mediant reforçs externs.

3- Evolució del model d' E-A

---> Aprenentatge com adquisició de coneixement. 

    • Aprendre es adquirir coneixements.
    • El professor transmet la informació i fa el control del aprenentatge, ja que els determina.
    • Els continguts están centrats  en el currículum
    • El alumne, té el paper d'adquirir coneixements. 

---> Aprenentatge com a construcció de significat.


    • Aprendre es construeix el nostre coneixement,
    • El professor és mediar en l'aprenentatge, fet de reconçament.
    • Importen els continguts però tambè els processos.
    • L'alumne com a subjecte autónom, el control del aprenentatge està en les seues mans: APRENDREA A APRENDRE. 





Seymound Papert


Seymound Papert proposa un canvi substancial en l'escola -> Introduix l'ordinador, element innovador. A més, es el creador de LOGO, que utilitza Microoffice. El logo permet que els nens creen el seus propis escenaris ja que aquesta eina es molt tècnica. En logo, no hi ha ni lliçons grupals ni desafiaments. S'emprà únicament el mètode de descobriment on els nens exploren el programa i es relacionen amb la mestra o amb una de les participant-observadores per aprendre a utilitzar el programa. Es deixava l'ordinador encès i s'observava el que els alumnes feien. Se'ls estimulava i deixava llibertat per examinar i explorar l'ordinador.


En aquest enllaç trobem d'una manera més amplia una biografía de Seymound Papert, una explicació del LOGO i de la seua aplicació pedagògica i a més qui necessita LOGO.



Com a conclusió, dir que aquest tema es molt important d'aprendre ja que els paradigmes, les seues aplicacions van a ser molt importants en la pràctica docent. A més el mètode constructivista és uan bona referéncia ja que nosaltres vam a tener que fer de reconçament a els nostres alumnes per a que ells mateixos construeixin el seu propi coneiximent. Per últim Seymound Papert és un autor molt influyent amb la seua aportació LOGO i la introduccó dels ordinadors a classe.


Espere que us servisca!

Salutacions.




No hay comentarios:

Publicar un comentario